marți, 11 august 2009

prima poveste personalizata-Ursuletul intelept

Acum multi-multi ani, undeva departe-departe, aproape de capatul lumii, traia un ursulet pe nume Denis. Avea blana cafenie, piciorusele scurte si groase, ochii calzi si mari si o pata alba ca laptele fix pe nasucul jucaus. Lui Denis i se dusese vestea, intai prin padure, si apoi prin toata lumea ca era un ursulet foarte intelept. Desi avea numai 5 ani, Denis stia multe lucruri interesante si spunea niste povesti extraordinar de frumoase. In fiecare seara, toate animalele se adunau intr-un loc secret din padure ca sa-l asculte. Si el le spunea cate o poveste.
Asta-seara, ursuletul Denis, ajuns la locul depanarii de istorii, le-a spus animalelor:
„Astazi am sa va povestesc despre un baietel foarte curajos, pe care l-am cunoscut cand ma plimbam printr-o tara numita Romania.”
Vulpile, lupii, iepurasii zglobii si caprioarele cu pielea fina si moale, toti au ciulit urechile sa asculte istorisirea despre baietelul curajos din Romania.
„Intr-o zi, cand strabateam tara-n lung si-n lat, un baietel, vazandu-ma ca mergeam cu biberonul in mana (pe vremea aceea eram mic si inca beam din biberon), m-a oprit din drumul meu si m-a intrebat:
-Ursuletule, nu esti cam mare ca sa bei din biberon? Esti aproape la fel de inalt ca mine si ai mainile groase si puternice. Nu se poate sa fii doar un pui.
-Mai bine te-ai prezenta mai intai, asa e politicos, i-am raspuns eu raspicat.
-Pe mine ma cheama Stefan. Si Robert. Dar pe tine cum te cheama, ursuletule?
-Eu sunt ursuletul Denis. Si sa stii ca inca sunt un pui si de asta inca beau cu biberonul. Numai ca acum am facut „carie de biberon” si nu mai pot sa beau. Si mi-e asa sete…
-Ce e aia „carie de biberon?”
-E o boala pe care o fac dintisorii daca noi copiii bem de prea multe ori pe zi din biberon.
-Eu am 7 ani. Nu mai beau de mult timp din biberon. Si nici degetul nu mi-l mai sug. Sunt baiat mare acum. Si eu nu am carii. Asa mi-a spus dentistul de fiecare data cand am fost la el.
-Ia deschide gura, ca prea te lauzi. Vreau sa ma conving ca nu ai carii.
Stefan a deschis gurita si l-a lasat pe ursulet sa-i analizeze dintii.
-Uite, a tipat Denis. Stiam eu ca m-ai mintit. Ai o maseluta cariata.
-Nu e adevarat. Doctorul mi-a spus ca am dintii sanatosi.
-Da, dar ti-a spus asta ultima oara cand ai fost la control. De atunci, sunt sigur ca ai mai uitat sa te speli pe dinti. De cate ori te speli pe dinti pe zi?
-De doua ori.
-Si sigur n-ai uitat intr-o zi sa te speli? Sau te-ai spalat numai o data?
-Ei, si ce daca? Doar n-am facut carie ca am uitat o data sa ma spal pe dinti.
-Ba exact de aia ai facut. Ca sa ai dintii sanatosi, trebuie sa te speli in fiecare zi de doua ori. Altfel, ti se imbolnavesc dintii.
-Si acum eu ce fac daca am o carie? Daca ma spal bine-bine pe masea, imi trece?
-Trebuie sa te duci la dentist. Tu singur nu poti sa faci bine dintele. Doar doctorul o poate face.
-Dar daca ma doare? Am vazut eu ce aparate si instrumente are dentistul in cabinet. Mi se face frica numai cand ma uit la ele. Si toata lumea spune ca doare cand dentistul iti face bine dintii.
-Mbine…nu te duce. O sa ajungi ca varul meu, Marty. Care e cu 10 ani mai mare si bea din biberon.
-Mai mare rusinea. Cum sa bea din biberon daca e mare?
-Pai pentru ca nu mai are dinti. Acum cativa ani, i s-a imbolnavit si lui un dinte. Si nu a vrut sa merga la dentist pentru ca ii era frica, asa cum iti e si tie. Si incet-incet, maseaua i s-a imbolnavit din ce in ce mai tare. Si inainte sa cada, a imbolnavit-o si pe cea de langa ea. Si fiecare dinte bolnav l-a imbolnavit pe cel de langa el si apoi a cazut. Si intr-o zi, varul meu Marty a vazut ca nu mai avea nici un dinte. Si de atunci, bea din biberon. Si mananca numai fructe si legume pasate si supe, pentru ca nu are cu ce sa mestece.
-Cum asa? Pai maselutele cad dupa ce sa imbolnavesc? Pot sa patesc si eu asta? Eu nu vreau sa raman fara dintisori.
-Daca o sa te duci la dentist, nu o sa ramai. Dar daca nu…
-Pai si tu? Si tu ai carie! Tu de ce nu te duci la dentist?
-Eu o sa ma duc maine, azi dentistul meu era ocupat si mi-a zis ca abia maine poate sa-mi repare dintele. Hai si tu cu mine! Te asigur ca nu doare deloc. O sa intri cu mine ca sa vezi tot ce face dentistul cand repara o masea cariata. Si-apoi o sa stau cu tine sa vad si eu cum iti face doctorul dintele sanatos.
A doua zi, eu si Stefan am mers impreuna la dentist. Acolo, doctorul mi-a spus sa ma asez pe scaun si sa deschid gura mare ca sa vada ce masea era cariata. Apoi, in doar cateva minute, a curatat dintele. A scos cu un instrument toata caria. Dar nu m-a durut deloc. Am simtit doar cum apasa putin pe dinte, ca atunci cand apas eu cu periuta mai tare cand vreau sa ma spal bine de tot.
Dupa ce a terminat de curatat, in locul unde fusese caria a turnat o substanta pe care a fixat-o cu un alt instrument. Mi-a spus ca imi pusese o plomba. De data asta, nu am simtit nimic, nici macar nu a apasat pe dinte deloc.
Nu trecuse un sfert de ora si dentistul mi-a spus ca terminase si ca dintele meu era din nou sanatos. Si mi-a amintit ca trebuie sa ma spal pe dinti de 2 ori pe zi, sa folosesc ata dentara si sa am grija sa nu mananc decat foarte rar bomboane, caramele, chips-uri si prajituri.
In tot acest timp, Stefan se uita uimit cand la doctor, cand la mine. Nu-i venea sa creada ca un pui de urs care inca bea din biberon nu tipase, nu plansese, nici macar nu se strambase un pic cand dentistul ii curata si plomba maseaua. Si se gandea „trebuie sa fiu curajos. N-o sa ma doara nici pe mine. O sa rada ursuletul Denis de mine daca ma plang de durere.”
Dar n-a fost nevoie sa se abtina. Nici pe el nu l-a durut deloc. In timp ce dentistul ii curata maseaua, el isi amintea ce vazuse cand doctorul ii plomba dintele lui Denis si isi imagina ca dintele lui incepe sa zambeasca si vrea sa se joace cu dintii sanatosi de langa el, exact asa cum facea si el cand se facea bine dupa ce fusese bolnavior.
Cand a terminat de plombat maseaua lui Stefan, dentistul i-a spus ca acum are toti dintii sanatosi, dar ca trebuie sa aiba mare grija de ei. Stii ce ai de facut, nu-i asa?, l-a intrebat dentistul pe Stefan.
-Sa ma spal de doua ori pe zi, sa nu mananc dulciuri sau chips-uri, sa ma curat intre dinti cu ata dentara si sa ma clatesc cu apa dupa ce mananc.
-Foarte bine, l-a laudat doctorul. Ce bine ar fi daca toti pacientii mei ar sti regulile astea la fel de bine ca tine.
In padure, se facuse de mult noapte. Luna statea mandra pe cer, aruncand catre pamant raze argintii. Animalele sa stransesera unele mai aproape de altele, fiindca se lasase si frigul. Cu o voce molateca, ursuletul Denis le-a spus:
„Asta a fost povestea despre baietelul curajos din Romania. Sper ca v-a placut. Si sa stiti ca lui Stefan nu i-a mai fost niciodata frica sa mearga la dentist. Si s-a spalat in fiecare zi de 2 ori pe dinti, fara sa sara peste vreun periaj.”

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu